Kleur is alles, kleur kan alles, kleur is aanwezig in alles. Of is het toch licht? Zonder licht geen kleur. Licht is energie. Zonder licht zie je niets, licht straalt uit, wordt opgenomen of teruggekaatst. Vaak worden de lichtstralen gebroken en gebeurd dat onder een bepaalde hoek, denk dan aan de Prisma en je ziet alle regenboog-kleuren. Dat zelfde effect gebeurd ook bij regendruppels, zie je de regenboog al voor je? Top!
Ik weet zeker dat je er vanuit gaat dat iedereen dezelfde kleuren ziet of ervaart, maar niets is minder waar. Ken je iemand in je omgeving die kleurenblind is. Hij of zij zal een hele andere emotie met kleuren hebben.
Naast dat kleur energie is, is kleur ook emotie. Kleur beïnvloed ons gedrag, onze reactie en hoe we ons voelen.
Kleur is emotie
Voor het gemak ga ik er vanuit dat je de kleuren cirkel zo voor je ziet. Hier beginnen ze altijd met de primaire kleuren (die kleuren kun je niet krijgen door mengen) dus heb ik het hier over de drie basiskleuren rood – geel – blauw. Die kleuren zorgen dat je gelijk tegenstrijdige gevoelens krijgt.
Rood is de heftigste kleur en roept sterke gevoelens op. Rood staat voor liefde, warmte, hartstocht maar ook voor vuur en gevaar. Wat een spanning zit er in deze kleur.
Geel geeft energie. Je associeert het met zonlicht, dat is licht, warmte, blijdschap en hoop.
Blauw daar in tegen is een koele kleur. Blauw is zakelijk, vertrouwen, staat voor kalmte en rust. Een veilige kleur, daarom komt hij in zoveel logo’s en huisstijlen voor.
Maar tussen die drie primaire kleuren zit nog een heel spectrum van vele andere kleurnuances.
Mengen van kleur
Drie primaire kleuren, rood, geel en blauw. Ga je deze kleuren met elkaar mengen dan komen daar de secundaire kleuren uit. Rood en Geel geeft Oranje. Rood en Blauw geeft Paars. Geel en Blauw geeft Groen. Ook hier is je beleving van de kleur heel belangrijk maar er zijn wel handvaten. Oranje is de warme kleur omdat hier geel in zit. Paars is de koele kleur want hier zit blauw in. Groen is een allemans vriend met geel voor warm en blauw voor koel. Groen is een ware kleur. Je kan die kleur beïnvloeden door meer geel zodat hij warmer wordt of door meer blauw en hij wordt koeler.
Secundaire kleuren mengen tot de tertiaire kleuren. Je krijgt dan scharkeringen tussen rood en geel, drie schakelingen in de oranje kleur. Donker, midden en licht oranje.
Bij Geel en Blauw zien we dat ook, alleen de nuance naast blauw is een lichte blauwe kleur en geen groen. Die nieuwe kleur blauw noemen je Cyaan. Niet vergeten want deze kleur wordt belangrijk.
Tussen Blauw en Rood gebeurd het zelfde. De nuance naast rood is geen licht paars maar een soort pink kleur die je Magenta noemt. Deze kleuren Magenta, Cyaan en Geel dat zijn de kleuren die in drukwerk gebruikt worden. Zwart wordt eraan toegevoegd en dit zijn de vier drukkleuren waar alle kleuren mee gedrukt worden. Pak een tijdschrift en zet een vergrootglas op de foto’s. Wat je ziet is dat alles is opgebouwd uit vier kleuren stipjes (raster). Je oog mengt deze stipjes tot miljoenen kleuren.
Weet jij het verschil tussen RGB en CMYK kleuren?
Om terug te komen op de primaire kleuren Rood – Groen – Blauw. Zet een loep op je beeldscherm of TV en je ziet alleen maar stipjes in die drie kleuren. Deze stipjes bouwen het beeldscherm op en vertaald dat naar miljoenen kleuren.
Wat op een scherm kan kan helaas niet in drukwerk. De RGB kleuren moeten via een curve omgezet worden naar drukkleuren. Dat zijn de eerder genoemde drie kleuren uit de tertiaire kleurenreeks CYMK. Cyaan – Magenta – Yellow – Black, ze gebruiken de K van blacK om verwarring met Blue of Blauw te voorkomen. Met deze omzetting verlies je bereik in je kleuren. Hele heldere kleuren worden in drukkleuren altijd vuiler, matter, viezer of hoe je het ook noemen wilt. Door de jaren heen zijn deze curves steeds beter geworden en het bereik steeds groter. Ook hier geldt weer als je een loep op drukwerk zet (foto’s) dan zie je deze vier kleuren terug in allemaal stipjes het raster waar ze in de drukwereld over praten.
Hoe voorkom je nu teleurstelling in je drukwerk?
Hoe mooi en helder je kleuren ook zijn op je scherm, zo is het niet geworden in de knallende brochure die voor je ligt.
TIP 1: laat de drukker eerst een drukproef maken. Laat deze proef aan je klant zien en vraag om akkoord. Zo voorkom je teleurstellingen.
Pantone kleuren
Maar ook in de drukwerkwereld draait alles om geld. CMYK noemen we vierkleurendruk of offsetdruk. Voor iedere kleur een drukplaat en dat is duur. Naast vierkleuren druk is er ook de Pantonewaaier en de kleuren op die waaier zijn puur en worden niet in druk gemengd.
Stel je de Pantonewaaier voor als de waaiers die schilders gebruiken. Zo’n waaier bestaat uit vele kleuren en nuances met hun eigen kleurnummer. Mijn mooie volle paarse kleur in mijn huisstijl is Pantone 2613 en het rustige groen Pantone 578.
Gebruik je in je huisstijl twee kleuren dan zijn er twee drukplaten nodig. Natuurlijk wil je dat niet, foto’s spreken veel meer. En wat, als je meer dan vier kleuren wil?
De oplossing! Niet drukken maar printen. Gelukkig is er printdrukwerk. Ziet er perfect uit en is de oplossing voor vierkleuren drukwerk met een betaalbare prijs. Maar er is een kantelmoment. Als de oplage te groot wordt is printen duur en wordt offsetdruk weer goedkoper. Laat dit los. Hiervoor doe je eerst prijsopgave bij een drukker en vraag je om advies.
Wat ik wil zeggen is dat het in een huisstijl kan voorkomen dat je ervoor kiest dat visitekaartjes geprint worden en brochures gedrukt.
Hoe voorkom je verschil tussen printwerk en offset
Tip 2: Dit lukt je bijna nooit maar er is een website die je hier goed in kan helpen. Hier kun je de kleuren ingeven en om laten zetten van cmyk naar pantone of andersom. Van RGB naar CMYK en anders om. Je kan een kleur oppikken met het pipetje zodat je ziet welke Pantone het is enzo. Kijk er maar eens op.
https://www.pantone.com/color-finder
Ik kan nog uren doorgaan, wat ik zeker ga doen. Dat wordt dan wel mijn blog nummer 2. Natuurlijk over kleur.
Volgend blog:
Functie en toepassen van kleur.
Wil je meer weten over curves die in drukwerk gebruikt worden.
Stuur een mail naar:
petra@digirtaalenanaloog.nl
Kleur is alles, kleur kan alles, kleur is aanwezig in alles. Of is het toch licht? Zonder licht geen kleur. Licht is energie. Zonder licht zie je niets, licht straalt uit, wordt opgenomen of teruggekaatst. Vaak worden de lichtstralen gebroken en gebeurd dat onder een bepaalde hoek, denk dan aan de Prisma en je ziet alle regenboog-kleuren. Dat zelfde effect gebeurd ook bij regendruppels, zie je de regenboog al voor je? Top!
Ik weet zeker dat je er vanuit gaat dat iedereen dezelfde kleuren ziet of ervaart, maar niets is minder waar. Ken je iemand in je omgeving die kleurenblind is. Hij of zij zal een hele andere emotie met kleuren hebben.
Naast dat kleur energie is, is kleur ook emotie. Kleur beïnvloed ons gedrag, onze reactie en hoe we ons voelen.
Kleur is emotie
Voor het gemak ga ik er vanuit dat je de kleuren cirkel zo voor je ziet. Hier beginnen ze altijd met de primaire kleuren (die kleuren kun je niet krijgen door mengen) dus heb ik het hier over de drie basiskleuren rood – geel – blauw. Die kleuren zorgen dat je gelijk tegenstrijdige gevoelens krijgt.
Rood is de heftigste kleur en roept sterke gevoelens op. Rood staat voor liefde, warmte, hartstocht maar ook voor vuur en gevaar. Wat een spanning zit er in deze kleur.
Geel geeft energie. Je associeert het met zonlicht, dat is licht, warmte, blijdschap en hoop.
Blauw daar in tegen is een koele kleur. Blauw is zakelijk, vertrouwen, staat voor kalmte en rust. Een veilige kleur, daarom komt hij in zoveel logo’s en huisstijlen voor.
Maar tussen die drie primaire kleuren zit nog een heel spectrum van vele andere kleurnuances.
Mengen van kleur
Drie primaire kleuren, rood, geel en blauw. Ga je deze kleuren met elkaar mengen dan komen daar de secundaire kleuren uit. Rood en Geel geeft Oranje. Rood en Blauw geeft Paars. Geel en Blauw geeft Groen. Ook hier is je beleving van de kleur heel belangrijk maar er zijn wel handvaten. Oranje is de warme kleur omdat hier geel in zit. Paars is de koele kleur want hier zit blauw in. Groen is een allemans vriend met geel voor warm en blauw voor koel. Groen is een ware kleur. Je kan die kleur beïnvloeden door meer geel zodat hij warmer wordt of door meer blauw en hij wordt koeler.
Secundaire kleuren mengen tot de tertiaire kleuren. Je krijgt dan scharkeringen tussen rood en geel, drie schakelingen in de oranje kleur. Donker, midden en licht oranje.
Bij Geel en Blauw zien we dat ook, alleen de nuance naast blauw is een lichte blauwe kleur en geen groen. Die nieuwe kleur blauw noemen je Cyaan. Niet vergeten want deze kleur wordt belangrijk.
Tussen Blauw en Rood gebeurd het zelfde. De nuance naast rood is geen licht paars maar een soort pink kleur die je Magenta noemt. Deze kleuren Magenta, Cyaan en Geel dat zijn de kleuren die in drukwerk gebruikt worden. Zwart wordt eraan toegevoegd en dit zijn de vier drukkleuren waar alle kleuren mee gedrukt worden. Pak een tijdschrift en zet een vergrootglas op de foto’s. Wat je ziet is dat alles is opgebouwd uit vier kleuren stipjes (raster). Je oog mengt deze stipjes tot miljoenen kleuren.
Weet jij het verschil tussen RGB en CMYK kleuren?
Om terug te komen op de primaire kleuren Rood – Groen – Blauw. Zet een loep op je beeldscherm of TV en je ziet alleen maar stipjes in die drie kleuren. Deze stipjes bouwen het beeldscherm op en vertaald dat naar miljoenen kleuren.
Wat op een scherm kan kan helaas niet in drukwerk. De RGB kleuren moeten via een curve omgezet worden naar drukkleuren. Dat zijn de eerder genoemde drie kleuren uit de tertiaire kleurenreeks CYMK. Cyaan – Magenta – Yellow – Black, ze gebruiken de K van blacK om verwarring met Blue of Blauw te voorkomen. Met deze omzetting verlies je bereik in je kleuren. Hele heldere kleuren worden in drukkleuren altijd vuiler, matter, viezer of hoe je het ook noemen wilt. Door de jaren heen zijn deze curves steeds beter geworden en het bereik steeds groter. Ook hier geldt weer als je een loep op drukwerk zet (foto’s) dan zie je deze vier kleuren terug in allemaal stipjes het raster waar ze in de drukwereld over praten.
Hoe voorkom je nu teleurstelling in je drukwerk?
Hoe mooi en helder je kleuren ook zijn op je scherm, zo is het niet geworden in de knallende brochure die voor je ligt.
TIP 1: laat de drukker eerst een drukproef maken. Laat deze proef aan je klant zien en vraag om akkoord. Zo voorkom je teleurstellingen.
Pantone kleuren
Maar ook in de drukwerkwereld draait alles om geld. CMYK noemen we vierkleurendruk of offsetdruk. Voor iedere kleur een drukplaat en dat is duur. Naast vierkleuren druk is er ook de Pantonewaaier en de kleuren op die waaier zijn puur en worden niet in druk gemengd.
Stel je de Pantonewaaier voor als de waaiers die schilders gebruiken. Zo’n waaier bestaat uit vele kleuren en nuances met hun eigen kleurnummer. Mijn mooie volle paarse kleur in mijn huisstijl is Pantone 2613 en het rustige groen Pantone 578.
Gebruik je in je huisstijl twee kleuren dan zijn er twee drukplaten nodig. Natuurlijk wil je dat niet, foto’s spreken veel meer. En wat, als je meer dan vier kleuren wil?
De oplossing! Niet drukken maar printen. Gelukkig is er printdrukwerk. Ziet er perfect uit en is de oplossing voor vierkleuren drukwerk met een betaalbare prijs. Maar er is een kantelmoment. Als de oplage te groot wordt is printen duur en wordt offsetdruk weer goedkoper. Laat dit los. Hiervoor doe je eerst prijsopgave bij een drukker en vraag je om advies.
Wat ik wil zeggen is dat het in een huisstijl kan voorkomen dat je ervoor kiest dat visitekaartjes geprint worden en brochures gedrukt.
Hoe voorkom je verschil tussen printwerk en offset
Tip 2: Dit lukt je bijna nooit maar er is een website die je hier goed in kan helpen. Hier kun je de kleuren ingeven en om laten zetten van cmyk naar pantone of andersom. Van RGB naar CMYK en anders om. Je kan een kleur oppikken met het pipetje zodat je ziet welke Pantone het is enzo. Kijk er maar eens op.
https://www.pantone.com/color-finder
Ik kan nog uren doorgaan, wat ik zeker ga doen. Dat wordt dan wel mijn blog nummer 2. Natuurlijk over kleur.
Volgend blog:
Functie en toepassen van kleur.
Wil je meer weten over curves die in drukwerk gebruikt worden.
Stuur een mail naar:
petra@digirtaalenanaloog.nl